top of page
Keresés

Szenzoros cheklist

Frissítve: márc. 31.

A szenzoros profil feltérképezésében jelent segítséget az alábbi lista, amely a 3 alapvető szenzoros típus jellemzőit tartalmazza a különböző érzékszervi modalitásokban. Ha végigmegyünk rajta, és megjelöljük, mi jellemző a gyerekünkre, az segíthet megtudni, milyen szenzoros nehézségei vannak. A lista nem teljes, és nem helyettesíti a szakember által végzett felmérést, de jó kiindulópontul szolgálhat, ha szülőként nem tudjuk, hol is kezdjük. Segíthet tisztábban látni az egyes nehézségek mögött álló okokat, és amit értünk, azt könnyebben elfogadjuk, és talán türelmesebben is kezeljük szülőként. A három típus nem különül el élesen, sőt, keveredhetnek is. Épp ezért érdemes egyszer végiggondolni, hogy pontosan melyik modalitásban mi jellemzi a gyerekünket.


A listen úgy érdemes használni, hogy megnézitek, melyik felsorolt állítás jellemző a gyereketekre. Ha csak egy ilyet találtok, vagy egy-egy modalitásban egyet, akkor valószínűleg nem szenzoros feldolgozási zavarról van szó. Ha az derül ki, hogy egy modalitásban sok, vagy az összes állítás jellemző rá, illetve több modalitásban is sok dolog illik rá, akkor elképzelhető, hogy érdemes tovább menni és kivizsgáltatni.


Kellemes listázást:)



1. Szenzoros érzékenység jelei, elkerülő, túlreagáló, alacsony küszöbű típus


Tapintás:

- Elkerüli/fél a koszos játékoktól, nem szereti, ha a szája, keze ételmaradékos lesz

- Elkerüli/harcol a tisztálkodáshoz kapcsolódó tevékenységekkel (hajmosás, fogmosás, fésülködés)

- Lábujjhegyen járkál, nem szeret mezítláb lenni

- Bizonyos típusú textíliákat, ruhákat (pl. garbó, magas nyak, címkék) nem szeret

- Állag alapján válogat az ételekben


Mit tehetünk, hogy segítsünk neki?

- Engedjük, hogy ő kontrollálja a tapintást, pl. használjunk tükröket, hogy lássa, amikor fésüljük, haját szárítjuk

- Lehetőleg úgy módosítsuk a számukra nehéz tevékenységeket, hogy ők is részt tudjanak venni bennük, ne csak „történjenek” velük


Hallási túlérzékenység jelei:

- Elkerüli/menekül a zenétől, porszívótól, botmixer hangjától, wc-lehúzástól,vagy egyéb erősebb hangoktól

- Nehézségei lehetnek a háttérzajok kiszűrésével

- Nagyon gyenge hangokat is észrevesz, sokszor panaszkodik a hangerő, illetve ismétlődő hangok miatt (ami mások számára nem jelent problémát, pl. vízcsap csöpögése)


Hogyan segíthetünk neki?

- Adjunk füldugót, ha hangos helyre megyünk

- Figyelmeztessük, vagy számoljunk vissza, mielőtt bekapcsolunk valamilyen hangos gépet


Vesztibuláris túlérzékenység jelei:

- Elkerüli/lefagy/harcol a bizonytalan felületektől, pl. hinták, játszótéri ingatag hidak, liftek, fékezés

- Fél a biciklitől, rollertől

- Könnyen tengeri beteg lesz az autóban

- Gyengébb lehet az egyensúlyérzéke


Mi segíthet?

- Próbáljuk a mozgásokat aktívvá tenni számára (ne lökjük a hintán, inkább ő idézze elő a mozgást)

- Soha ne erőltessünk semmi olyan mozgást, ami számára kihívást jelent


Ízlelés/szaglás túlérzékenységének jelei:

- Válogatós, öklendezik/hányhat az étel szagától, látványától, ízétől

- Extrém reakciókat adhat ízekre, szagokra, amiket más gyerekek észre sem vesznek


Hogyan segíthetünk?

- Ne erőltessük az evést, új ízeket, ha ő nem akarja

- Használjunk semleges szavakat, amikor egy ételről beszélünk neki

- Mindig legyen elérhető számára biztonságos étel, és emellett kínálhatunk új, felfedezésre váró ízeket


Vizuális túlérzékenység jelei:

- Könnyen elterelik, illetve túlterhelik az intenzív színek, a sok tárgy, kacat, erős lámpák

- Gyakran pislog

- Nehézsége lehet a zsúfolt feladatlapok kitöltésével, illetve azzal, hogy egy tárgyakkal teli környezetben megtaláljon valamit


Mi segít?

- Tartsuk a lehető legkevésbé zsúfoltan a szobát, a vizuális környezetét

- Ha zavarják a polcokon levő holmik, takarjuk el azokat, akár függönnyel

- Kint használjon napszemüveget

- Hozzunk létre egy szenzorosan megnyugtató sarkot, ahol a fények is visszafogottak


Interocepció:

- Alacsony fájdalomküszöb

- Gyorsan telítettnek érzi magát evéskor

- Szorongást keltenek benne az enyhe test belsejéből érkező ingerek is


Mi segíthet?

- Validáljuk az érzéseit, ismerjük el, hogy fáj neki

- Egyen sokszor kevesebbet, kisebb falatokat

- Tanítsunk neki mindfulnesst, a testéből származó érzetekkel kapcsolatban, például hol érzed, ha mérges vagy?


 

2. Magas küszöbű alul-reagáló, szemlélődő típus


Taktilis (tapintás) ingerek:

- Néha nem veszi észre, ha megérintik, illetve az arcán levő ételmaradékokat

- Magas fájdalomküszöbe lehet


Hogyan támogassuk?

- Szenzoros ládák használatának bátorítása, kinti játék, kézzel főzés, sütés

- Adjunk vizuális visszajelzést az érintés érzésének erősítése érdekében, például játsszunk és beszéljünk a különböző textúrákról


Hallás:

- A szóbeli instrukciók részletei nem tudatosulnak benne

- Néha nem hall bizonyos hangokat, amiket mások igen


Mi segíthet?

- A verbális instrukciókat vizuális jelekkel párosítva adjuk neki

- Adjunk egyszerű, világos, rövid utasításokat, egyszerre csak 1-2 kérést maximum


Vesztibuláris:

- Nem szédül el olyan könnyen, mint mások, jóllehet nem biztos, hogy aktívan keresi ezt a fajta mozgást

- Rossz egyensúlyérzékkel rendelkezhet, vagy ügyetlennek tűnhet


Hogyan támogassuk?

- Végeztessünk vele mozgásos feladatokat mielőtt nyugodtabb, csendes tevékenységbe kezd

- Több motivációra van szüksége, mivel magától nem feltétlen keresi a mozgásra való lehetőségeket


Ízlelés, szaglás:

- Nem vesz észre szagokat, amiket más gyerekek igen

- Nem okoz gondot számára, ha extrém ízekkel szembesül


Hogy segíthetjük?

- Adjunk neki rágógumit, ropogós, sok rágást igénylő, illetve intenzív illatú ételeket (citrus, menta, fahéj például)


Látás:

- Zsúfolt helyen nehezen talál meg dolgokat, illetve a papíron is nehezen követi a határokat

- Nehézséget okozhat számára a mozgó tárgyak, például egy labda lekövetése


Mi segíthet?

- Az iskolában, vagy otthon használjunk erős színeket, vastag betűkkel írt szavakat, hogy a figyelmüket a lényegre irányítsuk

- A vizuális ingereket párosítsuk egyéb ingerekkel, pl. érintéssel, hanggal


Propriocepció:

- Sokszor rálép mások lábára, túl erősen fog meg, nyom tárgyakat

- Beleütközik a társaiba, tárgyakba, ügyetlennek tűnik

- Rossz testtartás, testtudatossága gyenge, bútorokra/emberekre támaszkodik


Mi segít?

- Találjuk meg a módját, hogy intenzív testmozgásra bírjuk: ugrálás, kúszás, békaugrás, ügetés, stb.

- Építhet párnákból tornyot, jógázhat


Interocepció:

- Nem érzi az éhséget, telítettséget

- Nem veszi észre, ha álmos, wc-re kell mennie

- Magas fájdalomküszöbe van

Hogy segíthetünk?

- Megtanítjuk az apróbb jelek észrevételére, beszélgetünk vele az éhség/telítettség érzéséről, hogy hol érzi ezeket a testében

- Minden testi érzettel kapcsolatban jó, ha beszélgetünk róluk, megtanítjuk neki, mit, hol érez, és mi annak a neve


 

3. Magas küszöbű szenzoros élménykereső


Tapintás:

- Szüksége van arra, hogy megérintsen másokat, illetve tárgyakat maga körül

- Impulzívnak tűnik

- Magas fájdalomküszöbe lehet


Segít:

- Legyenek átmeneti tárgyak, amiket foghat, megérinthet hosszabb utazás, várakozások alatt

- Legyen lehetősége szenzorosan gazdag játékokra: szenzoros ládák, kinti játék, sütés, főzés


Hallás:

- Énekelhet, zümmöghet, hangosan beszélhet

- Hangosan szeret TV-t nézni, zenét hallgatni

- (ugyanakkor néhány gyerek, akik énekelgetnek, dudorásznak, nem a hang miatt, hanem a vibráció miatt teszik ezt, amit a hang a torkukban/szájukban okoz)


Segít:

- Ajánljuk fel fülhallgató használatát

- Legyenek olyan időszakok, amikor hangosan játszhat


Vesztibuláris:

- Izeg-mozog, ingatja magát

- Élvezi az intenzív mozgást, például gyorsan hajtja magát a hintán, pörög

- Olyan gyorsan szalad, hogy sokszor nekiütközik másoknak


Segít:

- Találjuk meg a módját, hogy a mozgást beépítsük a mindennapjainkba: például hengergőzve szedje össze a játékokat a padlóról

- Az összes mozgásos tevékenységnek legyen célja

- Mozogjon minden nyugodt, koncentrálást igényló tevékenység előtt


Ízlelés, szaglás:

- Szereti az intenzív ízeket, például a sós, savanyú, ropogós ételeket

- Nem ehető dolgokat is gyakran megszagol


Segíthet:

- Rágó, ropogós, sok rágást igényló ételek, smoothie-k ivása (a különböző textúrák miatt)

- A rágás felfedezésének bátorítása

- Szagos ceruzák, filcek


Vizuális ingerek:

- Szereti a mozgó, pörgő tárgyakat nézni (mosógép, búgócsiga)

- Élvezi a vibráló fényeket, élénk színeket


Segít:

- Szenzoros üvegek használata (színes, csillogó folyadékkal, homokkal megtöltött üvegek)

- Bátorítsuk a strukturált keresést, pl. szobában bizonyos tárgyak megkeresését játékosan

- A feladatokat tegyük színesebbé, izgalmasabbá, ez segíti a koncentrációját


Propriocepció:

- Rálép mások lábára, túl erősen nyom tárgyakat

- Nekimegy másoknak, élvezi az "ütközéseket"

- Keresi a toló, húzó mozgásokat, a mászást, nehéz tárgyak cipelését

- Szeret rágni, szopogatni dolgokat


Segít:

- Találjuk meg a módját, hogy az intenzív testmozgás a mindennapok része legyen: ugrálás, mászás, békaugrás, rákjárás, hempergés

- Jóga, rágózás – megnyugtatják


Interocepció:

- extrém testi állapotok keresése: fáradtság, éhség

- gyorsan mozoghatnak, mert a gyors légzés kellemes élmény lehet számukra


Mivel segíthetünk nekik?

- Mindfulness tanítása

- Az evés, ivás szabályozása, időpontok betartása



Forrás:


http://www.theotbutterfly.com/sensoryprofiles101

Az eredeti cheklistet néhány dologgal kiegészítettem az interocepció kapcsán.




186 megtekintés3 hozzászólás
bottom of page